کاج سبز راهنمای مراقبت از پوست حساس - کاج سبز

پوست حساس

فلورا استی نکاتی را درباره مراقبت از پوست‌های حساس بیان نموده است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دارای پوستی حساس هستند. مطابق آمار منتشر شده از سوی آکادمی پوست آمریکا، ۵۰٪ بیمارانی که به پزشکان پوست مراجعه می‌کنند، دارای پوستی حساس می‌باشند. این بیماران از علائم گوناگونی از جمله خارش، خشکی پوست، جوش‌های قرمز، آکنه و امراض پوستی واگیر‌دار شکایت می‌کنند. (آلرژی)

واکنش شما به درمان، بستگی به مراقبت روزانه از پوستتان و نوع محصولاتی که استفاده می‌کنید، دارد. پوست‌های حساس به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند. شناخت نوع پوست و استفاده از محصولات مناسب هستند که تفاوت بین پوست سالم و ناسالم را مشخص می‌کنند.

اطلاعاتی درباره پوست شما

پوست بزرگترین عضو بدن است؛ مرئی‌ترین عضو که کارکردهای فراوانی دارد. از جمله کارکردهای آن: محافظت در برابر تغییرات دما و از آن هم مهمتر محافظت در برابر صدمات خارجی است و ضدآب هم هست!

با این وجود، پوست در برابر بسیاری از مواد نفودپذیر است، از جمله اسانس‌ها، رنگ‌ها و مواد شیمیایی موجود در لوسیون‌ها، کرم‌ها، لباس‌ها و هر چیزی که با پوست ما در تماس است. پوست دارای چندین لایه‌است. لایه خارجی یعنی آن لایه‌ای که برای ما قابل رویت است، پوست بیرونی یا بشره نامیده می‌شود. بافت این لایه متشکل از سلول‌های اپیتلیال است که یکی از چهار بافت اصلی بدن است. بافت این لایه دائما عوض می‌شود و بافتی جدید جای آن را می‌گیرد. با افزایش سن، تعویض لایه‌ها کند می‌گردد. در صورتی که مراقبت کافی از پوست صورت نگیرد، این فرایند تعویض لایه‌ها کندتر هم می‌شود، نتیجتا سلول‌های پوست مسدود شده و پیری زودرس حاصل می‌گردد.

درونی‌ترین لایه پوست، درمیس نامیده می‌شود که محافظ ساختار، نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست می‌باشد. در این لایه از پوست، کلاژن و الاستین ساخته می‌شود. خون مورد نیاز پوست خارجی هم در این بخش از پوست شکل می‌گیرد.

پوست شما حاوی سازه‌های مرطوب‌کننده‌طبیعی می‌باشد که مانع از خروج آب از بدن می‌‌شود. اگر رطوبت پوست کاهش یابد، سلول‌های زنده پوست، از بین می‌روند که نهایتا پوستی خشک، زمخت، زبر و فلس مانند حاصل می‌شود. اما در صورت مراقبت صحیح روزانه و آب‌رسانی مرتب به پوست، لطافت و انعطاف آن برای سالهای طولانی باقی می‌ماند.

دلایل حساس شدن پوست

برخی از عوامل محرک، به پوست که محافظ بدن است، آسیب رسانده و موجب از دست رفتن آب بدن می‌شوند و در نهایت داشتن پوستی نرم و لطیف محال به نظر می‌آید. از جمله این موارد:

محصولات پاک کننده‌پوست حاوی سولفات لوریل سدیم

استفاده افراطی از صابون‌های قوی

ترکیبات محرک در محصولات روزانه مراقبت از پوست از قبیل اسید سالیسیلیک، اسانس‌ها و عصاره گیاهان یا روغن‌های اسنشیال

تمیز نکردن پوست از آلودگی‌ها، باکتری‌ها یا سلول‌های مرده به طور کامل

استفاده از محصولاتی همچون پترولاتیوم، موم عسل، لانولین و روغن‌های اسنشیال

در صورت بی‌توجهی به این موارد و استفاده طولانی از محصولات محرک، نتیجه‌ای جز اگزما، پسوریازیس، پوستی کاملا خشک، پیری زودرس و دیگر علائم حساسیت‌های پوستی حاصل نخواهد شد.

همچنین درصورت استفاده طولانی مدت از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی مواد محرک پوست، آسیب سلول‌ها امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. هرچه این محصولات حاوی مواد تحریک کننده قوی‌تری باشد و استفاده از این محصولات تداوم بیشتری یابد، آسیب‌ها نیز جبران‌ناپذیرتر خواهد بود.

نوع پوست خود را بشناسید

گام اول شناخت نوع پوست و آشنایی با نحوه مراقبت روزانه از آن است:

  1. پوست خشک: خشکی پوست شما در زمستان به اوج خود می‌رسد. کاهش رطوبت نیز عامل خشکی پوست می‌باشد. پوست شما زبر و بی‌رنگ به نظر می‌رسد. این نوع پوست به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد، آب‌رسانی و مرطوب کردن پوست برای حفظ سلامت آن ضروری است. از یک لوسیون پاک‌کننده ملایم برای تمیز کردن پوست استفاده نمایید و پوست خود را بیش از دو بار در روز نشویید، ترجیحا صبح بعد از خواب و شب پیش از خواب. در صورت نیاز از مرطوب کننده در اواسط روز هم استفاده نمایید. در صورت لزوم با یک ماسک صورت حاوی لجن‌های دریایی و شن سفید، مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین کرده، نرمی و رطوبت آن را حفظ کنید.
  2. چرب و مستعد آکنه: پوست‌های مستعد آکنه را باید همیشه تمیز نگه داشت. پوست خود را حداقل دو تا سه بار در روز بشویید تا توازنی بین رطوبت و چربی طبیعی پوست برقرار گردد.از محصولات ضدآکنه استفاده کنید. بعد از تمیز کردن پوست از یک مرطوب کننده فاقد چربی استفاده نمایید. گرچه پوست شما چرب است، اما استفاده از یک مرطوب کننده ملایم ضروریست. پوست خود را یک یا دو بار در هفته با یک لیف لایه‌بردار لطیف بشویید که هم برای درمان آکنه مفید است و هم سلول‌های مرده را می‌زداید و سلول‌های تازه جای آنها را می‌گیرد.
  3. پوست‌های ترکیبی: مراقبت از پوست‌هایی که ترکیبی از پوست چرب و خشک هستند، بسیار دشوار است. در این‌گونه پوست‌ها پیشانی، بینی و چانه اغلب چرب، اما گونه‌ها منطقه خشک محسوب می‌شوند. استفاده از یک پاک کننده ملایم و مرطوب‌کننده‌ای لطیف همیشه ضروریست. روزانه یک تا دوبار صورت خود را کاملا تمیز کنید.

مفیدترین مرطوب کننده برای پوست‌های حساس

پوست‌های حساس رطوبت خود را به سرعت از دست می‌دهند و برای جبران این رطوبت و آسیب‌های ناشی از آن، از مرطوب کننده استفاده نمایید. آب‌رسانی به پوست‌های حساس بسیار ضروریست. یک مرطوب کننده خوب باید حاوی موادآب‌رسان در ترکیباتش باشد که مشابه مواد طبیعی موجود در پوست باشد.

آب‌رسانی به پوست مانع از آسیب‌های پوستی شده و در برابر خشکی از آن مراقبت می‌کند. ترکیباتی که به آب‌رسانی پوست کمک می‌کند:

  • اسید لاکتیک
  • اسید آلفا هیدروکسیل
  • گلیسیرین
  • آنتی‌اکسیدان‌ها

اهمیت استفاده از ضد‌آفتاب

نور خورشید برای تولید ویتامین D ضروری است، اما یکی از دشمنان جدی پوست قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است. تشعشعات و امواج طولانی خورشید به عمق پوست نفوذ کرده و موجبات آسیب‌های پوستی را فراهم می‌کند. اما امواج کوتاه، قادر به نفوذ به عمق پوست نیستند و موجب آفتاب سوختگی می‌شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به صورت مداوم و بدون محافظ موجب پیری پوست و مانع از کلاژن‌سازی و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست بیرونی می‌گردد و اگر این صدمات عمق بیشتری داشته باشد، حتی ممکن است منجر به سرطان پوست گردد. محافظت از پوست با لایه ضخیمی از کرم ضد آفتاب یکی از امور بسیار ضروری در مراقبت‌های پوستی است. بهترین و مطمئن‌ترین ضدآفتاب‌ها در برابر تشعشعات خورشید، نمونه‌هایی هستند که حاوی زینک اکساید و دی‌اکسید تیتانیوم باشند.

با مراقبت از پوست‌های حساس، از زیبایی و سلامت خود اطمینان حاصل کنید. زیبایی باید از درون نشات ‌گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 357 views بار دسته بندی : مجله زیبایی تاريخ : 23 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها