کاج سبز آبکاری طلا در نقره یعنی چی؟ - کاج سبز

آبکاری طلا در نقره یعنی چی؟

مقدمه

افرادی که از طلا و زیورآلات طلا استفاده می کنند متوجه کدر شدن طلاهای خود می‌شوند و پس از گذشت مدت زمانی در اثر تماس با هوا آب درخشش و براقیت اولیه خود را از دست می دهند.

یکی از کارهایی که برای افزایش درخشش طلا انجام می شود آبکاری طلا است. آبکاری روش ها و انواع مختلفی دارد. یکی از این روش ها آبکاری طلا در نقره است، که در این مطلب در رابطه با این موضوع صحبت خواهد شد.

برای ساخت زیورآلات و خرید قطعات ساخت زیورآلات به سایت بهلاین مراجعه کنید.

آبکاری طلا چیست؟

در آبکاری، زیورآلات با یک لایه نازک از طلا پوشانده می شوند. این روش از طریق جریان الکتریکی انجام می شود. با انجام آبکاری بدلیجات مقاومت آن ها در برابر عوامل بیرونی مثل خوردگی و سایش نیز افزایش پیدا می‌کند و درخشش آن ها نیز بیشتر خواهد شد.

افزایش درخشش زیورآلات با آبکاری

برخی از افراد طلای دست دوم خود را آبکاری می‌کنند. حتی زمانی که طلا فروشان قصد فروش طلای دست دوم را دارند با آبکاری خط و خش های موجود بر روی آن را برمی‌دارند و با ظاهری زیباتر به فروش می رسانند. فلزات دیگری مثل نقره را نیز می توان آبکاری کرد. یکی از روش های آبکاری، آبکاری طلا در نقره است.

آبکاری نقره با طلا

افرادی که قصد خرید نقره را دارند اصطلاحاتی مثل اصطلاحات آبکاری طلا، آب طلا یا روکش رودیوم را از فروشندگان می شنوند.  نقره از جمله فلزات گرانبها می باشد.

همچنین نقره از طلا سخت تر است. میتوان زیورآلات نقره را در رنگ های مختلف مثل نقره‌ای، طلایی و رزگلد تهیه کرد. تفاوت آن ها به دلیل نوع آبکاری است. از آبکاری طلا در نقره برای آبکاری این زیورآلات استفاده می شود.

همچنین به دلیل موادی که در هر یک از آبکاری ها استفاده می شود کیفیت آن ها نیز متفاوت خواهد بود. نقره هایی که رنگ طلایی دارند با آب طلا آبکاری شده اند.

لایه ضخیمی از طلا بر روی زیورآلات نقره کشیده می شود و باعث می شود تا رنگ آن طلایی شود. در النگوها آبکاری استفاده می شود. در سایر زیورآلات نقره نیز می توان رنگ های طلایی را مشاهده کرد.

نکات مهم

آبکاری طلا در نقره به معنای ثابت بودن رنگ نیست. پس از مدتی با توجه به نحوه استفاده و شرایط ممکن است زیورآلات تغییر رنگ بدهند.

این نوع از آبکاری در زیورآلات استیل بیشتر دوام می آورد و اگر از مواد درجه یک استفاده شوند تقریباً رنگ آن ها ثابت خواهد بود. در نقره معمولاً پس از گذشت مدت زمانی رنگ از بین خواهد رفت و  ثابت نیست.

در برخی برای ساخت زیورآلات از پلاستیک نانو استفاده می‌شود که در این حال رنگ آن ها ثابت خواهد بود. روکش پلاستیکی باعث می شود رنگ زیور آلات کدر باشد و درخشندگی زیادی نخواهد داشت.

علت آبکاری نقره

افرادی که از زیورآلات استفاده می‌کنند متوجه این موضوع می شوند که پس از مدتی رنگ زیورآلات آن ها تغییر می‌کند و مثل روزهای اول درخشان نیست .

این موضوع در تمام زیورآلات چه طلاف چه نقره و چه سایرجنس ها مشاهده می شود. با گذشت زمان در اثر تماس با اکسیژن و برخورد با مواد شوینده و سایر مواد شیمیایی تغییر رنگ اتفاق می افتد.

برای از بین برد این تغییر رنگ بهترین راه آبکاری است. آبکاری طلا در نقره یکی از روش هایی است که معمولاً از آن استفاده می شود.

از بین بردن رنگ تیره سرویس نقره

نقره از جمله فلزات نجیب است و واکنش پذیری آن زیاد نیست؛ اما معمولاً پس از مدتی بر روی آن لایه ای کدر وتیره ایجاد می شود. در ظروف نقره نیز این تیرگی مشاهده می شود. بنابراین برای شفاف تر شدن آن از آبکاری استفاده می شود.

جمع بندی

افرادی که از سرویس های نقره و یا ظروف نقره استفاده می کنند پس از مدتی ترجیح می‌دهند از آبکاری طلا در نقره استفاده کنند. همچنین با استفاده از این روش عمر این وسایل افزایش پیدا می‌کند.

در کنار زیاد شدن عمر زیبایی وسایل دو چندان می شود. پس از گذشت مدت زمانی از خرید چنین وسایلی حتماً از آبکاری استفاده نمایید.  جهت آبکاری چنین ظروف زیورآلاتی آن ها را به مراکز معتبر تحویل دهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 221 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 21 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.