کاج سبز چرا باید هلیله سیاه مصرف کنیم؟ خواص هلیله سیاه برای سلامتی بدن - کاج سبز

 هلیله سیاه گیاهی شیرین و گرم با طعمی ناخوشایند است و گنجینه‌ای از خواص درمانی محسوب می‌شود که در طب سنتی و مدرن به کار می‌رود. این گیاه به بهبود سلامت جسم و روح کمک می‌کند. امیدواریم با خواندن این مقاله خواص هلیله سیاه برای لاغری در برنامه رژیم غذایی و هم به سایر فواید آن پی ببرید. همراه ما باشید.

هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه یک میوه یا گیاه قدرتمند است که همه بیماری‌ها را از بدن دفع می‌کند و به پوست درخشندگی می‌بخشد. این گیاه از بین برنده بیماری‌ها، سموم و مواد زائد از سراسر بدن، کمک کننده بهبود هضم و کاهش وزن است.

خواص هلیله سیاه چیست؟

از میوه‌ این گیاه گرفته تا ریشه و پوست درختش برای سلامتی مفید است. در ادامه از خواص هلیله سیاه برای لاغری و سایر خواص درمانی‌اش به‌طور مفصل صحبت می‌کنیم.

۱٫     به کاهش وزن کمک می‌کند

هلیله سیاه با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن منجر به مصرف انرژی و کالری بیشتر می‌شود. این گیاه با کنترل قند خون و انسولین در جلوگیری از تبدیل قند به چربی نقش دارد.

مصرف هلیله سیاه برای کنترل وزن بسیار مفید است. این گیاه معده را شستشو می‌دهد، به جذب و هضم غذا کمک می‌کند و سرعت متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. هلیله سیاه از این طریق هم نشاط بدن را بیشتر می‌کند و هم با افزایش ترشح صفرا باعث فعال شدن چربی‌های ذخیره شده در بدن می‌شود.

۲٫     خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد

هلیله سیاه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند اسید الاژیک، اسید گالیک، اسید چبولیک، گلیکوزید فلاونول، سلنیوم و ویتامین C است که از بدن در برابر سرطان و سایر بیماری‌های جدی محافظت می‌کند. تحقیقات نشان داده عصاره این گیاه غلظت گلوتاتیون، سوپراکسید دیسموتاز و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها را در کبد و کلیه‌ها بهبود می‌بخشد.

۳٫     به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند

استفاده منظم از هلیله سیاه عملکرد دستگاه گوارش را تقویت می‌کند، روده را سالم نگه می‌دارد و جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد. پودر هلیله سیاه، یک ملین ملایم است که دفع را بهبود می‌بخشد، روده بزرگ را تقویت می‌کند، ضایعات فشرده را از بین می‌برد و به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

 

۴٫     پوست و مو را تقویت می‌کند

پودر هلیله سیاه برای مشکلات پوستی مانند آکنه و ریزش مو و شوره سر عالی است. برای درمان آکنه و تحریکات پوستی باید خمیری از پودر این گیاه را درست کنید و آن را روی ناحیه موردنظرتان بگذارید. معمولاً برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش باید از روغن هلیله سیاه استفاده کرد.

۵٫     جلوگیری از خونریزی

مصرف جوشانده هلیله سیاه در صورت ابتلا به بیماری‌های معده مانند یبوست شدید و بواسیر توصیه می‌شود و به بند آمدن ترشح یا خونریزی و تقویت معده و بهبود آن کمک می‌کند.

۶٫     مبارزه با حساسیت‌های پوستی

هلیله سیاه در مبارزه با حساسیت پوستی مفید است. بهترین راه حل برای چنین مشکلاتی « خمیر هلیله سیاه» است. خمیر آن به رنگ سبز روشن است که ازطریق مالیدن میوه هلیله سیاه روی سنگ صندل با مقدار کمی آب جوش درست می‌شود.

۷٫     بهبود درد مفاصل

خواص ضد التهابی هلیله سیاه آن را برای درمان آرتروز، نقرس و درد مفاصل مؤثر می‌کند. افرادی که از این مشکلات رنج می‌برند، عموماً با داروهای مسکن که برای بدن مضر هستند درمان می‌شوند.

۸٫     درمان اسهال

پودر هلیله سیاه درمان مؤثری برای اسهال مزمن و اسهال خونی است. توصیه می‌شود یک قاشق پودر هلیله را با یک قاشق عسل در یک کاسه مخلوط کرده و ۲ بار در روز از آن استفاده کنید تا سریعاً اسهال شما تسکین یابد.

۹٫     کمک به دیابت و سندرم متابولیک

دلیل اصلی دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک پیش ساز آن «رژیم غذایی نامناسب» است.

در نتایج تحقیقات، مشخص شده ترکیبات موجود در هلیله سیاه باعث کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین می‌شود. تحقیقات نشان دادند عصاره هلیله اثر قابل توجهی روی درمان دیابت دارد.

۱۰٫  کاهش اسیدیته معده

مجله سلامتی لیمومی می‌گوید هلیله سیاه می‌تواند اسیدیته بیش از حد معده را کاهش دهد. حتی با افزایش تولید مخاط محافظ معده، از بروز زخم جلوگیری می‌کند. درواقع هلیله سرشار از پلی فنول‌های آنتی‌اکسیدانی مانند اسید گالیک و اسید الاژیک است که در مطالعات نشان داده شده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری مبارزه می‌کند و خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد.

۱۱٫  بهبود التهابات

میوه این گیاه می‌تواند تشکیل اکسید نیتریک (یک ماده شیمیایی در خون که مسئول التهاب است) را متوقف کند. همچنین باتوجه به مطالعات حیوانی، ممکن است شروع و پیشرفت آرتریت (التهاب مفاصل) را کاهش دهد. با این حال تحقیقات بیشتری پیرامون این موضوع لازم است.

۱۲٫  بهبود عملکرد معده

همان‌طور که خواص هلیله سیاه برای لاغری اثبات شده، خاصیت ملین بودن آن هم به اثبات رسیده است. هلیله یبوست را بهبود می‌بخشد و به تخلیه کامل روده کمک می‌کند. این خاصیت با بهبود ترشح غدد معده متعادل می‌شود و از معده در برابر زخم اثنی عشر محافظت می‌کند.

دوز و روش صحیح مصرف هلیله سیاه چگونه است؟

باید دقت کنید که وجود خواص به معنای مصرف بیش از حد هلیله آن نیست. مصرف پودر هلیله سیاه با دوز بین ۱ تا ۶ گرم در روز توصیه می‌شود. شما باید با توجه به بیماری و مشکل خود از این دانه استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم ترجیحاً قبل از استفاده با یک پزشک واجد شرایط مشورت کنید.

عوارض و منع مصرف هلیله سیاه چیست؟

فرقی نمی‌کند به دنبال خواص هلیله سیاه برای لاغری هستید یا قصد درمان مشکلی را دارید. در هر صورت باید با عوارض و مشکلات احتمالی ناشی از مصرف این گیاه آشنا باشید. بعضی از این عوارض عبارت‌اند از:

  • حساسیت پوست در برابر خورشید
  • خشک شدن پوست و لب
  • نارسایی کلیه
  • اختلال در قلب و عروق
  • افزایش فشار خون
  • بی خوابی
  • اسهال
  • سردرد
  • تهوع و استفراغ

از موارد منع مصرف این دانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱٫     اختلالات گوارشی

هلیله دارای اثر ملین است به‌ویژه هنگامی که در دوزهای بالا مصرف شود، می‌تواند منجر به مدفوع شل یا اسهال شود. برای جلوگیری از کم آبی بدن، خود را به اندازه کافی هیدراته کنید. برای کاهش احتمال ابتلا به ناراحتی‌های گوارشی، توصیه می‌شود با مقدار کم‌تر شروع کنید و به آرامی آن را افزایش دهید.

۲٫     عدم تعادل الکترولیت

مصرف بیش از حد و طولانی مدت هلیله باعث از بین رفتن سطح پتاسیم بدن می‌شود. به همین دلیل هنگام استفاده طولانی مدت از این گیاه، نظارت منظم بر سطح الکترولیت بدن را توصیه می‌کنیم.

شاید این دانه با چندین دارو مانند عوامل ضد پلاکت، ضد انعقادها و داروهای دیابت تداخل داشته باشد. اگر دارویی در این زمینه مصرف می‌کنید حتماً قبل از خوردن هلیله با پزشک مشورت کنید.

۳٫     ایجاد اختلال دوران بارداری و شیردهی

بهتر است در دوران بارداری یا شیردهی این گیاه مصرف نشود. هلیله در طب آیورودا، در دوران بارداری منع مصرف دارد و ممکن است تولید شیر مادر را کاهش دهد. بنابراین توصیه می‌شود در این بازه زمانی از هلیله استفاده نکنید.

۴٫     اختلال در قند خون

اگر از داروهای تجویزی برای سطوح بالای قند خون استفاده می‌کنید، قبل از استفاده منظم از پودر هلیله سیاه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. به دلیل تأثیر بسیار هلیله بر کنترل قند خون، باید دو هفته قبل از جراحی از مصرف آن خودداری کنید.

۵٫     اسهال و کم آبی بدن

مصرف بیش از حد هلیله سیاه گاهی باعث اسهال موقت و سایر مشکلات گوارشی مانند نفخ و تولید گاز بیش از حد می‌شود..

۶٫     تداخل دارویی

افرادی که داروهای دیابت مصرف می‌کنند، باید در مصرف این گیاه محتاط باشند. زیرا به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی خواص هلیله سیاه برای لاغری و برطرف شدن سایر مشکلات سلامتی پرداختیم و نشان دادیم که چگونه این گیاه «قدرتمند و چند منظوره» است. هلیله سیاه با داشتن ترکیبات فعال مختلف، می‌تواند در درمان و پیشگیری بسیاری از عارضه‌های پزشکی مؤثر باشد.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 84 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 17 مارس 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.