کاج سبز بهترین روش های جستجوی مقاله کدامند؟ - کاج سبز

 

مطالعه مقالات علمی معتبر و دیده شده و همچنین آگاهی درباره روش های جستجوی این مقالات، میتواند سطح علمی و آگاهی شما را بسیار بالا ببرد. به عبارتی مطالعه و جستجوی مقاله های برتر، توانایی شخصی شما را برای نگارش مقاله ای بی عیب و نقص نیز افزایش میدهد و این بسیار به نفع زندگی آکادمیک شما خواهد بود. روش های درست جستجوی مقاله، اموری مانند مهاجرت تحصیلی را نیز راحت تر میکنند. برای مثال جستجوی مقالات مربوط به معماری در وب سایت هایی مانند Archdaily، میتواند اصول مقاله نویسی درست در این زمینه را به شما آموزش دهد در نتیجه امکان گرفتن پذیرش تحصیلی بسیار بالا میرود. به همین دلیل آشنایی کامل با روش های جستجوی مقاله، بسیار حائز اهمیت است .از طرفی به دلیل بی شماری مقالات ثبت شده در هزاران زمینه مختلف، اگر از روش های درستی برای جستجوی مقاله استفاده نکنید، انرژی و زمان زیادی از شما گرفته میشود و خروجی مثبتی نیز نخواهد داشت. نکاتی درباره روش های جستجوی مقاله و ابزارهای مربوط به آن از جمله موتور گوگل سکولار و…وجود دارد که به آنها پرداخته ایم.

 

دانستن کلمات کلیدی در فرایند جستجوی مقاله

از آنجایی که مقالات بسیاری با جزئیات مشابه وجود دارند، دانستن نقاط کلیدی زمینه ای که میخواهید در آن به مطالعه مقاله بپردازید، به یافتن مقالات مرتبط تر و دیده شده تر به شما کمک میکند. کلمات کلیدی مختلف در ابزارهای جستجوی گسترده به دلیل بازدید بالا وجود دارند که با جستجوی آنها، به مقاله مورد نظر دسترسی پیدا خواهید کرد. دانستن این کلمات، یکی از بهترین روش های جستجوی مقاله در هر زمینه ای به حساب می آید.

شناسایی ابزار جستجوی مناسب

امروزه کمتر افرادی برای جستجوی مقالات و منابع علمی به منظور ذخیره زمان و انرژی، به جای مراجعه به کتابخانه ها، به سراغ ابزارها و موتورهای جستجوی اینترنتی میروند. این کار، بازدهی کلی کارتان را بالا میبرد و جستجوی مقالات را بسیار آسانتر میکند. درست است که اکثر این موتورهای جستجوی مقاله، انواع و اقسام مقالات را شامل میشوند اما خوب است بدانید که چه موتورهایی بر زمینه مورد نظر شما تمرکز دارند و از ابزار و روش های مناسب برای جستجو و دسترسی به آنها استفاده کنید. برای مثال اگر در زمینه علوم طبیعی، بیولوژی و اکولوژِی تحقیق میکنید و یا صرفا علاقه مند به مطالعه جانبی هستید، موتور BioOne بهترین انتخاب شماست که مقالات بیشتر و بهتری را برای دسترسی شما پیدا میکند.

 

استفاده از موتور جستجوی Google Scholar

گوگل اسکولار از بهترین موتورهای جستجوی رایگان منابع علمی است  مراجعه به آن، از بهترین روش های جستجوی مقاله شناخته میشود. که وابسته به ابر موتور جستجوی گوگل می باشد. دانشجویان و پژوهشگران در بسیاری از مواقع برای یافتن مدارک علمی و جستجوی مقالات مرتبط با رشته تحصیلی و یا زمینه پژوهشی خود به مشکل برمی‌خورند و سعی می‌کنند تا بهترین منابع را پیدا کنند. همچنین دامنه تنوع مقالات ثبت شده در این موتور به قدری بالاست که تقریبا در هر زمینه ای حداقل ۸۰۰ مقاله یافت میشود که به ترتیب کلمات کلیدی و درصد بازدهی، لیست بندی شده اند. این ویژگی فرایند جستجوی مقاله را بسیار برای شما تسریع میبخشد. از دیگر ویژگی های این موتور، مشاهده رزومه علمی و آموزشی و همچنین همه پژوهش‌های آن نویسنده است که در صفحه شخصی قابل جستجو و مشاهده می باشد. مهم‌تر اینکه حتی اگر محققی چندین مقاله نوشته باشد و اسمش با نویسندگان دیگر مشابه باشد، باز هم به‌آسانی می‌توان آثار پژوهشی و مقالات  او را پیدا کرد. با استفاده از گوگل اسکولار، می‌توان مقالات مرتبط با هم را نیز، جستجو کرد. هنگامی‌که یک ارجاع جدید به اثر فرد در وب صورت گیرد، شمار ارجاعات به آن مقاله به‌صورت اتوماتیک آپدیت می‌شود.

 

استفاده از موتور جستجوی Search Academic

مایکروسافت این سرویس را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده است و در تلاش است تا آن را به اولین دستیار پژوهشی کاربران خود تبدیل کند. مایکروسافت آکادمیک مقالات را براساس موسسات آموزشی، دانشگاه‌ها، محققان و نویسندگان مقالات، کنفرانس‌ها و ژورنال‌ها و نیز زمان انتشار مقالات دسته‌بندی می‌کند. هم‌چنین نتایج جستجو را می‌توان بر اساس ارتباط با کلید واژه‌ی جستجو، تاریخ انتشار مقاله و تعداد ارجاعات به آن مقاله مرتب کرد که در بسیاری از روشهای جستجوی مقاله، درباره اهمیت آن صحبت شده است. بنابراین می‌توان گفت که یکی از روش‌های آسان و رایگان جستجوی مقالات علمی استفاده از امکانات شرکت مایکروسافت است که برای رقابت با غول گوگل، اقدام به توسعه‌ی این سرویس کرده است. اگرچه این موتور جستجو، تازه ساز است اما کاربرد آن بر کسی پوشیده نیست.

 

استفاده از موتور جستجوی Scopus

اسکوپوس با ایجاد جستجوی پیشرفته امکان انتخاب را براساس نام نویسنده، کد‌های موضوعی و دیگر موارد را به ترتیب الفبایی فراهم کرده است که در نوع خود بسیار دقیق و بی نظیر است و جستجوی مقالات را بسیار دقیق تر انجام میدهد. همچنین با استفاده از قابلیت نوتیفیکیشن و اطلاع رسانی به آسانی می‌توان از موضوعات مرتبط با موضوع مورد جستجو در این موتور جستجوی مقاله مطلع شد و یا با نشانه‌گذاری در هر زمان امکان دسترسی آسان برای تحلیل و مرور مطالب وجود داشته باشد. اما نقطه ضعف این ابر موتور جستجو، مربوط به حق اشتراک و پرداخت هزینه توسط مراکز تحقیقاتی و آکادمیک است و این موتور به طور رایگان برای استفاده عموم قرار نگرفته است و این امر باعث میشود که در بین بهترین روش های جستجوی مقاله در سطح جهان قرار نگیرد. دانشگاه‌های ایران نیز بخاطر مشکلات و موانع ارزی امکان تهیه حق اشتراک ندارند. پس بهتر است افراد برای دستیابی به این موتور جستجوی قدرتمند به دنبال راه‌های میانبر برای تهیه حساب کاربری باشند.

استفاده از موتور جستجوی GetCited

این پایگاه داده، شامل ۳ میلیون مقاله مختلف است که به طور رایگان میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید. این موتور جستجو اما ویژگی دارد که آن را از سایر ابزارهای مشابه متمایز میکند و آن، این است که یک تالار گفتگو discussion forum در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد تا به‌ صورت آنلاین و آفلاین به تبادل نظر و اطلاعات خود بپردازند. اشتراک گذاری نظرات و ایده ها، میتواند نقاط قوت بسیاری برای مقالاتی که میخواهید نگارش کنید به ارمغان بیاورد و همچنین بار علمی شما را به شدت افزایش دهد.

 

وبسایت Iseek

این موتور، یک جستجوگر عالی برای یافتن منابع آکادمیک است که دانشجویان، معلمان و محققین می‌توانند از آن بهره بگیرند. برای استفاده از آن کافی است  سوالی را تایپ کرده و یا موضوعی را جستجو کنید؛ سپس موتور جستجوی iSeek تمام اطلاعات را از مراجع آموزشی استخراج کرده و دقیقاً همان چیزی که می‌خواهید را برایتان نمایش می‌دهد. استفاده از این وبسایت، یکی از بهترین روش های جستجوی مقاله ای است که برای اطلاعات آکادمیک به آن احتیاج دارید. با سرچ مقاله در iSeek، از یک موتور ایمن، هوشمند و سریع استفاده خواهید نمود؛ چون این پایگاه از منابع معتبر دانشگاهی و سایت سازمان‌های غیرانتفاعی بهره می‌گیرد که حق استفاده از منابع و رفرنس های دانشگاهی در آن، توسط شرکت صاحب این منبع، خریداری شده است.

 

استفاده از موتور جستجوی Wolfarm Alpha

این موتور جستجو در کشور هایی همانند هلند، فنلاند، بلژیک، مجارستان ، آلمان و بسیاری از کشور ها محبوبیت بالایی دارد. اگر به متد پرسخ و پاسخ در مقالاتی که مطالعه و یا نگارش میکنید علاقه مندید،  جستجو دراین موتور از بهترین روش های جستجوی مقاله به حساب می آید. این پلتفرم متشکل از مجموعه‌ای از ابزارهاست که نه تنها لیستی از نتایج جستجوی مقالات را ارائه می‌دهد؛ بلکه به سوالات مقاله پاسخ داده و اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و گزارش آنها را نیز تهیه می‌کند. این قابلیت میتواند زمان و انرژی زیادی در فرایند جستجوی مقاله درست برای شما ذخیره کند. خوب است بدانید ولفرم آلفا در ابتدا تنها بر روی داده‌های علوم پایه، مثل جبر و آمار متمرکز بود؛ اما امروزه می‌تواند داده‌های گزینش شده را از وب سایت‌های دانشگاهی، دولتی و تجاری جمع‌آوری کند. در ضمن در هنگام شروع کار استفاده از گزینه موضوع کلی، روشی بسیار موثرتر از سرچ کلمات کلیدی برای شما در این موتور و فرایند کلی جستجوی مقاله مورد نظر، خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 28 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.