کاج سبز درماندگی آموخته شده  در روانشناسی چیست؟ - کاج سبز

درماندگی آموخته شده حالتی است که پس از تجربه مکرر یک موقعیت استرس زا در فرد رخ می دهد. آنها به این باور می رسند که قادر به کنترل یا تغییر وضعیت نیستند، بنابراین حتی زمانی که فرصت هایی برای تغییر فراهم می شود تلاش نمی کنند.

درماندگی اموخته شده چیست؟

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، درماندگی آموخته شده زمانی اتفاق می افتد که فردی به طور مکرر با موقعیت های غیرقابل کنترل و استرس زا مواجه می شود، سپس وقتی در دسترس قرار می گیرد، کنترلی را اعمال نمی کند. آنها “یاد گرفته اند” که در آن موقعیت درمانده هستند و دیگر سعی نمی کنند آن را تغییر دهند، حتی زمانی که تغییر امکان پذیر است.

افرادی که درماندگی آموخته‌شده را تجربه می‌کنند، اغلب کمتر قادر به تصمیم‌گیری هستند. درماندگی آموخته شده می‌تواند افزایش یافته و منجر به افسردگی در یک فرد شود.

مارتین سلیگمن، یکی از روانشناسانی که به منبع معتمد در تعریف درماندگی آموخته شده اعتبار دارد، سه ویژگی کلیدی را به تفصیل بیان می کند: منفعل شدن در مواجهه با یادگیری سخت ترومایی که پاسخ ها می توانند افزایش تروما در سطوح استرس را کنترل کنند.

سه ویژگی کلیدی در این افراد:

  1. منفعل شدن در مواجهه با تروما
  2. مشکل در یادگیری اینکه پاسخ ها می توانند تروما را کنترل کنند
  3. افزایش سطح استرس

تاریخچه

در سال ۱۹۶۷، پروفسور سلیگمن و پروفسور استیون اف. مایر برای اولین بار نظریه درماندگی آموخته شده خود را در منبع مورد اعتماد شرح دادند. محققان مطالعاتی بر روی سگ ها انجام دادند که در آن حیوانات را در معرض یک سری شوک الکتریکی قرار دادند.

سگ‌هایی که نتوانستند شوک‌ها را کنترل کنند، علائم افسردگی و اضطراب را نشان دادند. آنهایی که می توانستند اهرمی را فشار دهند تا شوک ها را متوقف کنند، این کار را نکردند.

در تحقیقات بعدی، سگ‌هایی که در آزمایش اول نمی‌توانستند شوک‌ها را کنترل کنند، حتی سعی نکردند از شوک‌ها اجتناب کنند. آنها یاد گرفته بودند که درمانده شوند.

پروفسور سلیگمن همچنین اصطلاح “خوش بینی آموخته شده” را ابداع کرد که برای به چالش کشیدن pensamientos negatives و مبارزه با درماندگی آموخته شده استفاده می شود.

 

علائم

درماندگی آموخته شده می تواند توانایی فرد را برای مدیریت موقعیت های استرس زا مختل کند.

همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب را افزایش دهد.

برخی از علائمی که معمولاً با درماندگی آموخته شده مرتبط هستند عبارتند از:

  1. احساس عدم کنترل بر نتیجه موقعیت ها
  2. عدم درخواست کمک
  3. داشتن عزت نفس پایین
  4. کاهش انگیزه
  5. تلاش کمتر برای انجام وظایف
  6. عدم پشتکار
  7. احساس ناامیدی
  8. انفعال
  9. به راحتی تسلیم شدن

علل درماندگی آموخته شده

اغلب در پاسخ به موقعیت های استرس زا یا تجربیات آسیب زا رخ می دهد که در آن فرد احساس می کند کنترل محدودی بر نتیجه دارد. این منجر به احساس درماندگی و از دست دادن انگیزه می شود که حتی زمانی که فرصت ایجاد تغییرات در خود را داشته باشد، باقی می ماند.

این منبع مورد اعتماد مخصوصاً در بین افرادی که مسائلی مانند تروما، خشونت خانگی یا غفلت در دوران کودکی را تجربه کرده اند رایج است.

متخصصان پزشکی معمولاً درماندگی آموخته شده را نوعی اختلال فکری می دانند تا یک وضعیت سلامت روان. با این حال، می‌تواند در ایجاد یا بدتر شدن علائم چندین بیماری روانی، از جمله PTSD یا افسردگی نقش داشته باشد.

 تأثیر بر کودکان

درماندگی آموخته‌شده از دوران کودکی شروع می‌شود. هنگامی که مراقبان به نیاز کودک به کمک پاسخ مناسبی نمی‌دهند، کودک ممکن است یاد بگیرد که آنها نمی توانند وضعیت او را تغییر دهد. اگر این به طور منظم رخ دهد، وضعیت درماندگی آموخته شده ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد.

. برخی از ویژگی های درماندگی آموخته شده در کودکان عبارتند از:

  1. عزت نفس پایین
  2. انگیزه کم
  3. عدم درخواست کمک
  4. نسبت دادن عدم موفقیت به فقدان توانایی.

اگر کودکی به سختی درس بخواند تا بتواند در تکالیف مدرسه‌اش خوب عمل کند، اما در نهایت آن را ضعیف انجام دهد، ممکن است احساس درماندگی و ناامیدی کند. در میان بسیاری از عواملی که می تواند به تاب آوری کمک کند، دلبستگی مثبت به مراقبان، شوخ طبعی و استقلال است.

تأثیر بر بزرگسالان

در بزرگسالان، درماندگی آموخته شده منبع قابل اعتماد را به عنوان فردی نشان می دهد که از پاسخ های انطباقی به موقعیت های دشوار استفاده نمی کند یا یاد نمی گیرد.

افراد در این حالت معمولاً قبول دارند که اتفاقات بدی رخ خواهد داد و کنترل کمی بر آنها دارند. آنها در حل مسائل ناموفق هستند حتی زمانی که راه حل بالقوه وجود دارد.

در زیر چند نمونه از موقعیت هایی که می تواند منجر به درماندگی آموخته شده در بزرگسالان شود آورده شده است:

  1. ادامه سیگار کشیدن علیرغم چندین بار تلاش برای ترک ممکن است باعث شود فرد باور کند که همیشه به سیگار کشیدن نیاز دارد.
  2. ناتوانی در کاهش وزن پس از ایجاد تغییرات مختلف در رژیم غذایی یا سبک زندگی ممکن است باعث شود فرد باور کند که هرگز این اتفاق نخواهد افتاد و از تلاش دست بکشد.
  3. ترک وضعیت خشونت خانگی می تواند بسیار دشوار باشد.

چرا درماندگی آموخته شده فقط بر برخی افراد تأثیر می گذارد؟

تجربیات یک فرد می تواند خطر ابتلا به درماندگی آموخته شده را افزایش دهد. معمولاً پس از تجربه وقایع مکرر آسیب زا مانند سوء استفاده در دوران کودکی یا خشونت خانگی شروع می شود.

با این حال، هرکسی که این موارد را پشت سر می گذارد، دچار درماندگی آموخته نمی شود.

  • سبک های توضیحی نیز در توسعه آن نقشی دارند. سبک توضیحی روشی است که شخص برای توضیح یک رویداد برای خود دارد.

افرادی که دارای سبک توضیحی بدبینانه هستند که باعث می شود آنها رویدادهای منفی را اجتناب ناپذیر و ناشی از کاستی های آنها ببینند احتمال بیشتری دارد که درماندگی آموخته شده را تجربه کنند. افرادی که دارای سبک توضیحی خوش بینانه هستند کمتر این کار را انجام می دهند. شما می توانید با دریافت نوبت آنلاین روانشناس از سایت یاری وی این مشکل خود را بهبود بخشید.

 

عواقب

با گذشت زمان، درماندگی آموخته شده می تواند بر عملکرد فرد در محل کار یا مدرسه تأثیر بگذارد.

  • در واقع، برخی تحقیقات نشان می دهد که درماندگی آموخته شده، اضطراب و خودکارآمدی درک شده پایین می تواند بر عملکرد در موضوعات تحصیلی خاص مانند ریاضیات تأثیر منفی بگذارد.
  • علاوه بر کاهش موفقیت تحصیلی، دانش آموزانی که در دوران نوجوانی دچار درماندگی آموخته شده می شوند، ممکن است این شیوه ها را تا بزرگسالی نیز انجام دهند.
  • این می تواند بر زندگی کاری و رفاه اجتماعی و روانی فرد تأثیر بگذارد.
  • درماندگی آموخته شده همچنین ممکن است خطر برخی از شرایط سلامت روانی، از جمله افسردگی، اضطراب و PTSD را افزایش دهد.

 

ارتباط با وضعیت سلامت روانی

درماندگی آموخته شده با افسردگی، PTSD و سایر مشکلات سلامتی مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که باعث افزایش احساس استرس، اضطراب و افسردگی در انسان و حیوان می شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی افرادی که خشونت خانگی را تجربه کرده بودند نشان داد که آنها سطوح بالایی از ترس را تجربه کرده‌اند، که به طور بالقوه منجر به درماندگی آموخته‌شده می‌شود که ممکن است مانع از ترک موقعیت آزاردهنده شود.

چگونه بر درماندگی آموخته شده غلبه کنیم؟

افراد دارای درماندگی آموخته شده می توانند بر آن غلبه کنند.

رایج ترین درمان، درمان، به ویژه درمان شناختی رفتاری (CBT) است. CBT به افراد کمک می کند تا با تغییر نحوه تفکر و عمل خود بر این نوع چالش ها غلبه کنند.

در درمان، افراد می توانند:

  1. دریافت حمایت و تشویق
  2. ریشه های درماندگی آموخته شده را کشف کنید
  3. راه هایی برای کاهش احساس درماندگی ایجاد کنید
  4. افکار منفی را که به درماندگی آموخته شده کمک می کند، شناسایی کنید
  5. رفتارهایی را شناسایی کنید که درماندگی آموخته شده را تقویت می کنند
  6. افکار و رفتارها را با افکار مثبت و مفیدتر جایگزین کنید
  7. افزایش عزت نفس
  8. از طریق احساسات چالش برانگیز کار کنید
  9. موارد سوء استفاده، غفلت و ضربه را بررسی کنند
  • برای خود اهداف و وظایف تعیین کنند

برخی تحقیقات قدیمی‌تر نیز نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند از درماندگی آموخته شده در حیوانات جلوگیری کند.

اگرچه هیچ تحقیقی در مورد این تأثیر خاص ورزش در انسان وجود ندارد، فعالیت بدنی معمولاً برای سلامت روان مفید است و می‌تواند اضطراب، افسردگی، استرس و سایر مشکلات سلامتی را کاهش داده یا از آن جلوگیری کند.

خوردن یک رژیم غذایی سالم، مدیتیشن و تمرین تمرکز حواس از دیگر تغییرات سبک زندگی است که می تواند سلامت روان و دیدگاه فرد را تقویت کند.

سخن پایانی

اثرات درماندگی آموخته شده می تواند گسترده باشد و بر سلامت روانی، روابط و سایر جنبه های زندگی فرد تأثیر بگذارد. همچنین خطر استرس، افسردگی و عزت نفس پایین را افزایش می دهد. عوامل خاصی مانند سابقه سوء استفاده و دیدگاه بدبینانه، می تواند فرد را مستعد درماندگی آموخته شده بیشتر کند. با این حال، غلبه بر آن با درمان و تغییرات سبک زندگی امکان پذیر است. هرکسی که معتقد است درماندگی آموخته شده را تجربه می کند، باید با یک متخصص بهداشت روان صحبت کند که می تواند به او کمک کند کنترل را در دست بگیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 155 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 6 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها