کاج سبز گچبری کلاسیک جدید ترین مدل های شیک در تهران 1402 - کاج سبز

گچبری کلاسیک :

با نگاهی گذرا به معماری ادوار گذشته ایرانی، می توان دریافت که همواره گچبری یکی از هنرهای متداول در تزئین فضاها بوده است و دوره به دوره با توجه به پیشرفت استادکاران ماهر دچار تغییر شده است. در حال حاضر انواع مختلفی از گچبری به شکل مدرن، سنتی و کلاسیک در کل دنیا با کمی چاشنی خلاقیت ترند شده است.

در ابتدا باید ذکر کنیم که اشکال و طرح های گچبری در سبک های مختلف، مختص همان سبک بوده و ترکیب آنها به شکل ناشیانه، نتیجه ای زیبا را به دنبال نخواهد داشت لذا قبل از اجرا و سپردن فضا به دست استادکاران گچبری، ابتدا لازم است طرح های گچبری در فضاهای مختلف همچون سالن، اتاق خواب و … طراحی گردد و طراح با آگاهی از سلیقه کارفرما و سبک انتخابی ایشان اقدام به طراحی نماید.

اما گچبری کلاسیک چیست؟

امروزه از بسیاری افراد فعال در حوزه ساختمان و دکوراسیون، گچبری کلاسیک،گچبری مدرن،گچبری سنتی و … شنیده می شود اما به ندرت از مفهوم کلاسیک آگاهی دارند و گمان می کنند استفاده بیشتر از گل یا موتیف های با سایز بزرگ و شلوغی بیش از حد، معماری کلاسیک زیباتر و فوق العاده تری را به دنبال خواهد داشت. همین طور کارفرما با دیدن نمونه های شلوغ از اجراهای متفاوت در مناطق گران قیمت و به اصطلاح مد شدن و ترند شدن اقدام به اجرای گچبری کلاسیک همراه با اغراق در نقاشی، آینه کاری و … می کنند.

اصول معماری کلاسیک

گچبری کلاسیک با به یدک کشیدن واژه کلاسیک همان اصول اولیه معماری کلاسیک را به همراه دارد. قرینه سازی اولین اصل معماری کلاسیک است.همواره سعی می شود در سقف ها، دیوارها و کف قرینه سازی و تعادل رعایت شود، اصلی که در سبک مدرن وجود ندارد. در طراحی گچبری کلاسیک باید توجه داشت که از یک الگو یا پترن به شکل قرینه در دیوارها و سقف استفاده کرد نه اینکه در سقف از یک الگو و در دیوارها از الگوها و قاب های متفاوت استفاده کرد این امر باعث اغتشاش و شلوغی بیش از حد در فضا خواهد شد. همین طور یکی از زیبایی های گچبری کلاسیک استفاده از ستون، نیم ستون و سرستون و پایه ستون است. معماری کلاسیک از یونان و رم باستان آغاز شده و دارای سبک های مختلفی است مثل دوریک، یونیک، کورنتی و … که در آن شکل سرستون ها، پلان ها و … متفاوت بوده است که این امر با توجه به نظر طراح و ارتفاع فضا قابل تصمیم گیری است. به طور مثال اگر ارتفاع سقف پایین باشد اجازه نداریم از سبک های پیچیده  و شلوغ با سایز بزرگ استفاده کنیم چرا که باعث خفگی و دلگیری فضا می شود. همواره باید عنصر نظم را رعایت کرد و از بی نظمی و هرج و مرج در طراحی و گچبری اجتناب کرد. به طور مثال تمام کشویی ها در قاب های دیوار و سقف به یک شکل بوده و فقط سایز با توجه به سطح فضا تغییر یابد.

معماری کلاسیک یک معماری پر زرق و برق و شاهانه است و در گچبری آن باید اجرای بقیه آیتم ها از جمله نقاشی، آینه کاری، پارچه، لمسه، نورپردازی و … پیش بینی شود. در معماری کلاسیک دیوار خالی نمی توانید پیدا کنید و همه دیوارها دارای قاب بندی هستند که البته قاب بندی هم اصول خاص خود را دارد که طراح واقف بر آن است.

یکی از اصول دیگر در سبک کلاسیک، تناسب است. در گچبری کلاسیک تناسب بین قاب ها، کشویی ها، موتیف ها، تاج ها، ستون ها و … بسیار حائز اهمیت است و با توجه به ابعاد فضا، قابل اجرا است. به طور مثال در فضایی مانند اتاق خواب با توجه به ابعاد کوچک و ارتفاع پایین، نمی توان از اشکال نامتناسب با فضا استفاده کرد.

روش اجرای گچبری دستی:

بعد از پایان عملیات گچ کاری و سفیدکاری، گچبری دستی آغاز می شود. ابتدا لازم است تمام ابزار و وسایلی که مورد نیاز تیم گچبری است فراهم گردد از جمله داربست یا بشکه، شمشه آلومینیومی، استانبولی، گچ مرغوب (گچ تاثیر مستقیمی بر کیفیت گچبری دارد)، ام دی اف جهت ساخت قالب یا الگوی کشویی ها و … ابزارهای مخصوص گچبری اعم از ماله، دم بر، بوم خوار، بوم گیر، نقالی و … که به عهده اکیپ گچبری است

نحوه اجرای گچبری دستی:

ابتدا محل مورد نظر برای گچبری تعیین می شود و با یک لایه گچ به قطر تقریبا ۲ میلیمتر پوشانده می شود که در اصطلاح به آن بوم کار گفته می شود. گچی که برای بوم کار استفاده می شود باید پرمایه باشد. نسبت گچ به مقدار آب را مایع گچ می گویند و باید مقدار گچ با آب مانند دوغ رقیق باشد که بعد از گذشت حدود ۵ دقیقه به صورت خمیر دربیاید و آماده چسباندن به محل گچبری باشد. البته باید توجه داشت که ضخامت لایه گچ به طرح و اندازه برجستگی آن بستگی دارد. بعد از اینکه محل مورد گچبری با گچ پوشانده شد باید طراحی روی گچ انجام شود که یا با استفاده از مداد جوهری کشیده می شود و یا روی تکه ای پلاستیک پیاده می شود.اگر روی پلاستیک کشیده شود باید به فواصل ۲ میلیمتر با استفاده از سوزن، خطوط طرح مانند نقطه چین سوراخ گردد، سپس پلاستیک به محل چسبیده می شود و با گرده روی آن می کشند که طرح روی گچ بیفتد. اما گرده چیست؟

چند تکه زغال به صورت پودر درمی آید و در پارچه ای نازک ریخته می شود که با کشیدن روی پلاستیک، پودر زغال از نقطه چین ها عبور کرده و به گچ می چسبد وطرح روی آن پیاده می شود. بعد از اینکه طرح نمایان شد با استفاده از دم بر روی خطوط را برش می زنیم و سپس با بوم خوار گچ های اضافه از سطح کار جدا و خالی می شود. این گچبری خام با استفاده از ابزارهای گچبری و ذوق و هنر گچبر، قلم زنی می شود. در اصطلاح آنقدر قلم زده می شود که طرح نهایی کاملا صیقلی، صاف و پرداخت شده است. گچ در هنگام قلم زدن به صورت نیمه خشک است، چنانچه گچ خشک شده باشد می توان با اسپره آب مجددا آن را مرطوب کرد و شروع به پرداخت نهایی کرد.

جهت بازدید از ساختمان و پروژه خود توسط رایاماندگار با شماره های زیر در ارتباط باشید.

۰۹۰۳۰۶۳۵۷۳۲

۰۹۱۲۰۹۸۶۸۷۲

۰۹۱۲۵۷۰۹۲۳۷

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 27 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.